söndag 5 januari 2014

snart en tonåring i huset

Idag fyller Tova 12 år. 12 år sedan jag rullades ut på en brits efter förlossningen för att åka upp till kirurgavdelningen. Det enda jag sa till sköterskan då var "Nej, nu missar ju du Robinssonfinalen"

Greta och jag fixade frukost och gick in och sjöng för henne imorse.
Jag frågade Tova vad hon ville göra idag. Hon fick välja (inom rimliga gränser)
När Greta fyllde år i somras så valde hon att vi skulle ta en cykeltur till Örsholmen och ta ett dopp. Enkel lycka! Att göra saker tillsammans.
Tova ville mest vara hemma och organisera lite i sitt rum, vilket inte händer någonsin annars.
Helt plötsligt händer det..vid 12 års ålder kanske. Hon ville ta bort julsakerna från en hylla och ställa upp sina "Victoria Secret" och nagellack m.m.


Det ledde till att vi alla tre gick och mocklade lite, och fick undan julen.
Vi hann även med att sitta bänkade framför TV´n då deras far skulle vara med i Nyhetsmorgon.

När vi får lite ont om tid så är vi ibland ett jäkligt bra team vi tre :)
Tiden rann iväg efter att vi tagit en promenad i solen till Coop. Vi var tvungna att sedan hinna äta lite lunch och göra en tårta innan det skulle komma lite folk för att fira Tova.
Greta erbjöd sig att göra kladdkakan medan jag fixade lunchen. Då vi skulle göra 1.5 sats blev det lite klurigt med receptet så jag fick skriva upp hur mycket det skulle bli efter att jag själv försökt räkna ut....
Starka Tova hjälpte mig upp på vinden med alla julkartonger.
Tänk vilken tur att jag har mina barn!

Önskemiddag blev rostbiff och potatisgratäng. Sedan blev det ännu en film uppmysta i soffan. Ikväll blev det "Camp Rock"

Nu sitter jag i sängen med Greta bredvid mig. Hon tyckte att det var ju enklare att hon la sig i min säng som var uppbäddad än i hennes som inte var det :) Tova ligger i sin säng med Pellekatten som upptar halva hennes säng.

Imorgon kommer min kusin Linus med familj som annars bor i Jordanien. De stannar ett dygn i Karlstad.

Nu infaller inte en endaste högtidsdag i det Starrinska hemmet här förrän Greta fyller i juni. Hela jullovet har varit en enda lång festlighet tycker jag. Det är förstås att mina föräldrar fyller inom två veckor båda två...men det infaller inte innanför mina väggar :)

God kväll
Starrinskan

Inga kommentarer: