lördag 4 januari 2014

spaupplevelse

Igår bestämde Nina och jag att vi skulle springa idag på morgonen. Nina kom dock med den briljanta idén att vi skulle springa först och sedan tillbringa några timmar på nya spaavdelningen på badhuset.
Vi tog bilen till badhuset och sprang sedan ca 4.5 km runt i stan.
Spaavdelningen var verkligen härlig. Man är ju lite vilse i pannkakan första gången man besöker ett ställe så vi fick fråga hur vi skulle beté oss.
Det började med att Nina i omklädningsrummet sa till mig :"Undrar om man ska ta bikinin eller baddräkten" "Herregud! Badkläder!" Den lilla detaljen hade jag missat. Jävlar! Jag hade fokuserat att ta med massa skrub till kroppen och ansiktet, hårinpackning m.m.. Men badkläder....nope. Inte en tanke hade jag haft på det.
Sicken tur att Nina hade två bikini och en baddräkt med (varför man nu har det med sig)
Det fick bli baddräkten då den var den enda jag fick på mig.

Vi började med att sitta 30 minuter på playan. Det kändes verkligen som att sitta i gassande sol, med vågskvalp runt om från högtalare. Det var varmt som i solen och ljuset var slående likt.
Sedan gick vi in i ett rum och la oss på 40° varma stenar. Låg och slappade ensamma i det rummet och pratade.
Ångbastun sedan var otroligt dimmig och ångig, men härligt.
En annan bastu kom det en personal till en gång i timmen och hällde på doftande oljor som han sedan stod mitt på golvet och viftade ut över oss som satt där. Det blev närmare 90° så vi kom ut helt yra av värmen och de starka dofterna.
Lite tropiska duschar fanns det också som kändes som man var i ett åskväder.

På eftermiddagen fick jag hem barnen som jag nu inte haft hemma på 10 dagar.
Nu känner jag mig hel igen. Det är liksom nå´t fel i huset när inte de är här.
Jag hade till och med fyra ungar i huset, Greta fick hit en kompis direkt de kom hem och sedan kom min kära vän Helenas dotter Hilda hit. De bor i Västerås men hon var här hos sin mormor och morfar.

Nu har vi sett på film, Sällskapsresan 1.
Tova ligger spänd i sin säng, i morgon är hennes 12-årsdag. Greta och jag ska ställa klockan och gå upp och fixa frukost och gå in med paket på sängen.

God kväll!
Starrinskan


Inga kommentarer: