måndag 26 maj 2014

Varför växer gräset?

Ibland känns det banne mig som om det skulle behövas två vuxna för att dra runt en familj och ett hus.
Jag hinner ju inte runt ett varv med allt innan det har passerat tiden då det är dax igen.
Nu vill jag ju inte påstå att det här är en unik känsla. Så känner nog många ensamstående och även familjer med två vuxna i för den delen också. Men ibland känns det som om jag inte räcker till allt som behöver göras.
Min trädgård t ex håller på att totalt växa igen. Alltså då menar jag inte att gräset är lite småhögt utan det är riktigt högt och det är väldigt mycket längre på vissa ställen än andra. Sedan reser de fasansfulla maskrosstänglarna utan blommor som pelare över gräset. Vissa är som buskar. Kirskålen håller på att äta sig in på gräsmattan från alla håll. Mina grässlänter på framsidan är gräset ganska ok, bara kanske två dm men då växer det massa långa konstiga strån som man brukar se på ängar. De är närmare 30 -40 cm.
Jag har varit borta en vecka så det är därför det har tagit överhand.
Jag är inte så jättenoga med mycket på huset, men när det kommer till min gräsmatta klarar jag inte av när den blir lång. Jag vill kunna gå i min trädgård och njuta.
Imorse nu så såg jag hur Pellekatten knappt ville gå på tomten. Han liksom trippade på tå för att komma överför den.

Alltså, gräset var tvunget att klippas idag.
Innan det var jag tvungen att hinna iväg med barnen till Bergqvist outlet som har öppet en begränsad tid på Hammarö, nu endast tre dagar kvar. De stängde 18. Båda behövde skor inför sommaren.
Också fanns det ingen bensin till gräsklipparen…tankning i dunk behövdes.
Vi var otroligt effektiva och kom ifrån skoaffären med två par skor var till tjejerna.
Men innan jag kunde klippa var vi tvungna att få mat. Jag slängde ihop en ugnspannkaka och gick ut till gräsklipparen under tiden den skulle vara i ugnen.
Tanka, spillde bensin på klipparen, fråga grannen om det var farligt att klippa direkt då - inte farligt, rycka snöret typ 100 ggr (känns det som) innan maskinhelvetet startar.
Jag hann klippa 1/3 av tomten innan det var dags att ta ut pannkakan.
Klippte klart resten av tomten iallafall efter maten.
Nu var det kökets tur att se ut som en tromb dragit förbi. Jag tog en dusch då jag var genomsvett efter klippningen.
En vill ha hjälp att uppdatera en app, den andra vill ha hjälp att leta efter ett gult garnnystan.
Tandborstning, småprat i sängen med båda tjejerna, lägga fram kläder till morgondagen.
Lite för sent blev det sovljud från deras rum.


Sedan finns det de som säger : "Vad lyxigt att ha så mycket egentid varannan vecka"
Till de vill jag säga "Ska vi byta?" Vill man byta bort sina barns tid på halvtid mot egentid varannan vecka.

Nej, nu tar jag natten.
…och de buskstora maskrosorna är kvar :) En annan dag kanske.

God Natt
Starrinskan



Inga kommentarer: